, ,

שתי הודעות חשובות

חברים יש לנו שתי הודעות חשובות:

תחילה לחדשות הפחות טובות. הבטחות הממשלה לתמיכה בפרויקט סינון העפר מהר הבית לא מומשו. זאת למרות שראש הממשלה ביקש מגורמי הממשל לפעול בנושא. ראש הממשלה מינה את רשות העתיקות ללמוד את צרכי המימון של הפרויקט. רשות העתיקות בחנה את התכנית ותקציב המחקר, והעבירה אותם לוועדה של ארכיאולוגים בכירים מהאקדמיה שאישרה את התוכנית. תהליך זה נמשך שנה ובאפריל 2018 שלח מנכ"ל רשות העתיקות מכתב ללשכת ראש הממשלה עם התכנית והתקציב, והמליץ לממן את המחקר שיתפרס על פני חמש שנים ועלותו מסתכמת בכ-9 מיליון ש"ח.
הנושא התקדם מאד לאט, ובסופו של דבר, לפני כארבעה חדשים, שרי הממשלה (ראש הממשלה, שרת התרבות והשר לענייני ירושלים ומורשת), קיבלו החלטה שטרם אושרה באופן רשמי, לממן את הפרויקט בכ־5 מיליון ש"ח שיגיעו מתקציבי משרדיהם. כאשר ניגשו לביצוע תכנית העברת התמיכה, עצרה היועצת המשפטית של משרד התרבות את התהליך מסיבות שאינן ברורות ובין היתר ציינה כי בשל תקופת הבחירות לא ניתן לקדם את ההליך.
לצערנו הרב הטיפול בנושא נעשה בעצלתיים וככל הנראה לא נזכה לקבל תמיכה ממשלתית לפני הבחירות, וספק אם נצליח להניע את התהליך שוב לאחר הבחירות. זוהי מציאות עגומה, אך כפי שעד כה הצלחנו להסתדר ללא תמיכה ממשלתית, אנו מאמינים שנצליח בעזרת תומכינו בארץ ובחו"ל להמשיך לפעול עד להשלמת כל צרכי המחקר.

פגישת מנהלי הפרויקט עם ראש הממשלה. בתמונה משמאל לימין: צחי דבירה, ד"ר גבריאל ברקאי, אד באומשטיין (ועד מנהל), ראש הממשלה נתניהו ורן ברץ (מנהל מערך ההסברה לשעבר).

ועכשיו לחדשות המעודדות יותר:
למרות שלא זכינו לתמיכה ממשלתית ולמרות שטרם נמצא המימון לכך, אנחנו מחדשים את הסינון כבר בקיץ הקרוב באתר קבוע! אתר הסינון יוקם מחדש במתחם "מצפה המשואות", שבסמוך לאוניברסיטה העברית בהר הצופים. המיקום נגיש יותר לתחבורה ציבורית, ללא בעיות ביטחוניות ועם שטחי חניה בשפע. אנו מתכוונים להשיק את הפעילות החל מיום ירושלים הקרוב, כ"ח באייר, ה-2.6.2019.

מבקרים במתחם מצפה המשואות שבהר הצופים

נותרו עוד כ-30% מן העפר שאוחסן בגן לאומי עמק צורים שטרם סוננו. בשל עומס העבודה במחקר של הממצאים לקראת פרסום מדעי חשבנו לערוך פסק זמן ארוך יותר אך מכיוון שראינו ששפכי העפר נתונים בסכנת סחף וערבוב עם שפיכה בלתי חוקית של עפר ופסולת במקום האחסון, החלטנו לחדש את הסינון של יתרת העפר כבר עכשיו. נותרה גם כמות גדולה של עפר שטרם פונה מהר הבית ולאור האירועים בחודש הרמאדן האחרון (יוני 2018) נכחנו לראות שגם הוא נתון בסכנה ויש לסנן גם אותו לאחר גיבוש מתווה לפינוי מבוקר ומוסדר שלו.

ערימות עפר המאוחסנות בגן לאומי עמק צורים ומצויות בסכנת סחף.

למרות שהפרויקט טרם זכה לתמיכה ממלכתית, איננו עוצרים את תהליך ההצלה, החשיפה והמחקר של שרידי המורשת של הר הבית. תהליך זה עד כה התקיים בזכות תמיכתו של הציבור הרחב, ואנו קוראים לכם להמשיך לקחת חלק בדבר עד להשלמת המחקר כולו. גבי נוהג תמיד לומר שהממצא החשוב ביותר של הפרויקט הוא האנשים, ואכן רק בשבילכם אנו משקיעים כל כך הרבה מאמצים להמשיך את העבודה החשובה הזו.
כבר בשבועות הקרובים נתחיל בשיווק הפעילות והקמת התשתיות באתר. עם זאת, על מנת להפוך את הפעילות ליציבה וקבועה עלינו לגייס כספים רבים עבור התשתיות והפעילות בשנה הראשונה, שלאחריה אנו מקווים שהאתר יוכל להחזיק את עצמו באופן כלכלי. לשם כך אנו זקוקים לעזרתכם ב: א) תרומות להקמת התשתיות של הסינון והפעלתו בשנה הראשונה. ב) עזרה בשיווק הפעילות. ככל שירשמו יותר קבוצות כך נזדקק לפחות תרומות.

לפרטים נוספים כנסו לדף 'מידע למבקרים ומתנדבים'

2 תגובות
  1. רם חלפון
    רם חלפון אומר:

    כל הכבוד! איך ואיפה אפשר להצטרף לסינון. אני וחברי נשמח לשמוע עוד הפרטים על האפשרות לעזור להצלחת המבצע החשוב הזה.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

השאר תגובה