,

הממצא המרגש ביותר של פרויקט הסינון

לקראת יום הכיפורים בטח הייתם מתרגשים מאד לראות פוסט שלנו המודיע על ממצא מרגש מבית המקדש, אולי שבר מהמנורה, אבן מאבני החושן, או חרס שכתוב עליו עזאזאל. אבל האמת היא שהממצא המתאים ביותר לספר עליו לקראת יום הכיפורים, וגם כנראה המרגש ביותר של פרויקט סינון העפר מהר הבית הוא האנשים עצמם, אלו שבאים לקחת חלק בסינון. איך אמר לי פעם במאי סרטים שרצה להכין סרט על הפרויקט "אני לא רוצה לספר על הממצאים הארכיאולוגים אלא על האבן המיוחדת שכל אחד בסינון מגלה בתוך הלב שלו".
 
יותר מ-200 אלף איש השתתפו בסינון עד כה, תופעה חסרת תקדים מאז ראשית המחקר הארכיאולוגי בעולם. פרויקט הסינון הינו הפרויקט הארכיאולוגי החשוף ביותר לציבור בעולם. מה שהכי מרגש זה לשמוע מאנשים על החוויה שלהם בסינון מבלי שהם יודעים שאתה קשור לעניין, וזה קורה הרבה. לפני מספר שנים גרנו במושב בר גיורא שנמצא על שביל ישראל. היינו רשומים כ"מלאכי השביל" – משפחות שפותחות את ביתם ללינה עבור מטיילים בשביל ישראל. יום אחד התארח בביתנו תייר אמריקאי, מורה מבוסטון. הבנו שהוא טייל בירושלים יום קודם לכן. כששאלנו אותו על האתרים שביקר בהם פניו הביעו התרגשות ואמר: "אם אתם כבר שואלים אז הייתי במקום מדהים! שמעתם על פרויקט סינון העפר מהר הבית?" עניתי לו שכן, ושמחתי ללמוד ממנו פרטים על המקום. בסוף גיליתי לו על הקשר שלי לפרויקט. זה היה נראה צירוף מקרים שקשה להאמין לו, אבל בסוף הוא האמין ומאז הוא עוקב אחר הפרויקט וגם תורם באופן קבוע.
 
זהו רק סיפור אחד מיני רבים על החוויה שהשתתפות בסינון העפר מהר הבית מעוררת אצל אנשים. לנו העובדים בפרויקט שעוסקים בדבר יום יום קשה לזכור את המשמעות והחשיבות שבדבר ואנחנו צריכים את הקהל המשתתפים בסינון שיזכיר לנו.
 
אכן הסיפור של פרויקט הסינון הוא סיפור מעורר השראה, שמלבד היתו קשור למקום הקדוש והחשוב ביותר בתולדות ישראל, זהו סיפור המורכב ממידות טובות רבות כגון: לקיחת אחריות, ערבות הדדית, שותפות, חיבור בין שבטים ובין עמים, צניעות (האמונה בחשיבות של השלמת חלק זעיר נוסף בפאזל הגדול), היכולת לראות מעבר לשפך האבנים, היכולת לקום מתוך ההפכה ועוד.
 
למה אני מספר לכם את כל זה עכשיו לפני יום הכיפורים? מכיוון שתוך שלשה חדשים יאזלו לנו כל אמצעי המימון ונאלץ שוב לעצור את הסינון. כשהחלטנו לחדש את הסינון האמנו שבשלב זה כבר יסתיים תהליך המימון הממשלתי (שנתקע עקב הבחירות לאחר החלטת שרי הממשלה לפני כשנה לתמוך בפרויקט). חידוש הסינון הכפיל לנו את ההוצאות (שבשנתיים האחרונות היו רק עבור המחקר והפרסום). קצב התרומות אינו מדביק את קצב ההוצאות. אנחנו מאמינים שבסופו של דבר הסינון יוכל לממן את עצמו בעזרת התשלום של המבקרים, אבל טרם הגענו לכמות מבקרים מספיקה לצורך כך.
 
אז יום הכיפורים מכפר בין האדם למקום אך אינו מכפר בין אדם לחברו. הממצאים המרגשים בפסקה הראשון, שאכן היינו מאד שמחים למצוא אותם, קשורים ל-בין אדם למקום, אך המשך פעילות הסינון קשורה ל-בין אדם לחברו ולכם יש את היכולת לעזור לזה להמשיך על ידי תרומה, הרשמה לסינון או בעזרה בשיווק אתר הסינון (אנחנו פתוחים גם בחוה"מ סוכות).
אנא כנסו לאתר התרומות שלנו או הרשמו לסינון ועזרו לנו להמשיך את הגחלת עד שנזכה למימון יציב מהמדינה או מגורם אחר.
 
סליחה עם "חפרנו" לכם כאן יותר מידי בשנה האחרונה.
שנזכה לכפרה שלמה,
יצחק דבירה
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

השאר תגובה