ממצא ומגלה החודש: מפתח לעבר – ג'ו פוטינג

הכומר ג'ו פוטינג אוחז במפתח העתיק

יחד עם החזרה לסינון, החלטנו לחדש את פינתנו ממצא החודש!

הממצא של חודש דצמבר 2019 – שבר מפתח עתיק שהתגלה בידי הכומר ג'ו פוטינג מפלורידה, שעומד בראש ארגון טומוקה – רשת כנסיות בפלורידה.

שבר המפתח עשוי ברזל ושבור בקצהו. זהו כנראה חלקו האמצעי של המפתח. לחלקי מפתח שכאלו היו מחוברות מצדן האחד ידיות מחומרים שונים – כגון ידיות עץ ועצם שהתגלו במערות מדבר יהודה, ומן הצד השני – שיני המפתח. שבר המפתח שלנו עשוי ברזל, ומעובד בשיטות קדומות.

שלחנו את פרטי הפריט לתומאס פייס, מומחה למנעולים ומפתחות עתיקים, שבימים אלו חוקר גם את אוסף המפתחות שנתגלו בסינון לאורך השנים. לפיו, שבר זה עשוי להיות ממפתח הרמה, סוג פשוט של מפתח, ללא שיניים, שמוכנס בחור המנעול ותפקידו להרים בריח־המנעול. מדובר במנגנון נעילה פשוט ביותר, כאשר המחסום היחידי היה התפס או בריח־מנעול שהיה צריך להזיז על מנת לשחרר את הנעילה. פריט זה עוצב בצורה שבה ניתן היה להחדירו אל תוך חור המנעול, ובאמצעות תמרון ידני ניתן היה לאתר את התפס ולהרימו על מנת לשחרר את הנעילה.

אז למה שימש מפתח זה? האם לאותו הבריח מהמקדש המוזכר במשנה? האם לפתוח חדר דלתו של נזיר ביזנטי? או שמא את אוצרותיו הפרטיים של פקיד אומאי? תיארוך מדוייק יותר של פריט זה יחד עם המפתחות הנוספים שנתגלו בסינון במשך השנים, יתקבל לאחר שנסיים את המחקר המדעי המלא בנושא זה. בינתיים, ניתן רק לפתוח תא אוצרות הדמיון וליתן להם דרור. בואו בקרו אותנו ואולי אתם תככבו במדור בחודש הבא!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

השאר תגובה