, ,

תובנות בעקבות החלל הבלתי ידוע שנתגלה השבוע בהר הבית

בתחילת השבוע התחלנו לקבל פניות שונות בנוגע לחלל בלתי מוכר שנחשף בהר הבית. מקור המידע ברשתות החברתיות של ארגונים איסלמיים העוסקים במסגד אל-אקצה. בסרטון שפורסם נראה לוח ריצוף שהשתחרר ממקומו ותחתיו נחשף חלל בלתי מוכר. היתה תקווה שרשויות המדינה, באמצעות רשות העתיקות, יערכו תיעוד מדעי של החלל הבלתי מוכר ויפרסמו את התגלית, אך למרבה הצער הוואקף המוסלמי סתם את הפתח ביציקת בטון באישור רשויות המדינה. מיקום הפתח שנתגלה הוא בקרבת הקיר המערבי של מסגד אל-אקצה. החלל שנחשף הוא ככל הנראה תעלה או מעבר תת-קרקעי שחיבר בין השער הכפול לשער ברקלי.

 

מיקום פתח שנתגלה

סתימת הפתח בבטון

השער הכפול מצוי מתחת למסגד אל-אקצה ומקורו במפעלי הבניה שהרחיבו את הר הבית כלפי דרום בימיו של המלך הורדוס. שרידיו של השער נראים מחוץ להר הבית בחומה הדרומית. בבית השער שמצוי מתחת למסגד אל אקצה בסמוך לכותל הדרומי, נשתמרו חלקים רבים מזמן בנייתו בשלהי ימי הבית השני, כולל עיטורים מגולפים בכיפות בית השער שעוצבו על ידי מיטב האומנים של התקופה. מצפון לבית השער נמשך מסדרון תת-קרקעי ארוך, שמכונה בטעות על ידי רבים כמעברי שערי חולדה. בקיר המערבי של המסדרון זיהו מספר חוקרים במאה ה-19 פתח. המפורסם שבהם, צ'ארלס וורן, חדר באחד הימים בסתר לחלל השער הכפול (ישנו פתח נסתר בכותל הדרומי תחת השער הכפול), והחל לחפור את המעבר מעבר לפתח שנראה בקיר המערבי של בית השער או המסדרון שיוצא ממנו. המעבר היה מלא בשפוכת והעבודה שנעשתה בחשאיות היתה קשה מידי לביצוע, כך שויתר על המשך החפירה.

וורן וגם החוקרים שקדמו לו שזיהו את הפתח, טענו שהפתח מוביל למעבר שנמשך לכיוון צפון-מערב ומגיע עד לשער ברקלי. שער ברקלי שפתחו נראה ברחבת עזרת הנשים בכותל המערבי, גם הוא מתוארך לימי בית המקדש השני וכולל בית שער שהשתמר עד לימינו. בית שער זה הומר בשנים האחרונות למסגד, המכונה כיום מסג'ד אל-בוראק (על שם הבהמה המכונפת הפלאית שמסופר בקוראן שעל גבה ערך מוחמד את המסע הלילי שלו לשמים).

נראה שהחלל הבלתי מוכר שנחשף השבוע בהר הבית מצוי בדיוק בתוואי המשוער של המעבר בין הפתח שתועד במאה ה-19 במעברי השער הכפול לבין שער ברקלי. מה היה תפקידו של המעבר הזה איננו יודעים. אולי תעלת ניקוז? אולי מעבר סתרים ? אולי מעבר מסוג אחר. אילו רשות העתיקות היתה עורכת מחקר בחלל הזה היו לנו תשובות ברורות יותר.

הפיקוח על העתיקות בהר הבית השתפר באופן ניכר מאז הרס העתיקות העצום שהתרחש בסוף שנת 1999 בחפירת הבור הגדול בחזית אורוות שלמה. כיום כבר לא ניתן לבצע עבודות בהר ללא פיקוח של המשטרה ורשות העתיקות. עם זאת, המדינה רק מגיבה למה שקורה בהר הבית אך אינה יוזמת. אם מתגלים תגליות חשובות במהלך פיקוח של המשטרה, שב"כ או רשות העתיקות בחללים התת-קרקעיים, הם לרוב אינם מתועדים ואינם מתפרסמים. זאת מתוך חשש מלהרגיז את המדינות המוסלמיות שאיתם יש לישראל קשרים מדיניים.

הר הבית הוא המקום החשוב ביותר בתולדות ישראל, מקום שכל רסיס מידע שניתן לדלות ממנו נחשב לפנינה בעיני שוחרי ידיעת הארץ, ההיסטוריה והארכיאולוגיה.חבל מאד שהמדינה אישרה את סתימת הבור בבטון, פעולה שסגרה את הגולל לתיעוד ומחקר של החלל הבלתי מוכר לשנים רבות.

מעברי השער הכפול

 

פתח בקיר המערבי של השער הכפול. יתכן שזהו הפתח שדרכו חפר וורן.

 

שער ברקלי (מצדו הפנימי). בית השער הומר למסגד בשנים האחרונות ושמו שונה למסג'ד אל-בוראק

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

השאר תגובה